Χρόνος ανάγνωσης περίπου:4 λεπτά

Το τέλος της κανονικής κατάστασης! | του Δανιήλ Τσιορμπατζή

«η καλή οργάνωση δεν προηγείται της δράσης αλλά παράγεται από αυτή,
οι επαναστάσεις δεν γίνονται από κανέναν αλλά ξεσπούν αυθόρμητα,
και η πίεση για δράση έρχεται πάντα από τα κάτω,
όπως κολύμπι μαθαίνουμε μόνο μέσα στο νερό χάρη στην άνωση»…
Ρόζα Λούξεμπουργκ



Τίποτα δε λείπει
από τον θρίαμβο
του δυτικού μας πολιτισμού.
Ο πολιτικός τρόμος,
η συναισθηματική μιζέρια,
η οικουμενική στειρότητα.

Μπροστά στην προφανή καταστροφή,
υπάρχουν εκείνοι που αγανακτούν,
εκείνοι που παρατηρούν,
εκείνοι που καταγγέλλουν
κι εκείνοι που οργανώνονται…

Ένα σάπιο κοινωνικό καθεστώς
δεν έχει άλλη δικαιολογία
για την αυταρχική του φύση
παρά μόνο την παράλογη
αποφασιστικότητα του,
να παραταθεί.

Η αστυνομία,
παγκόσμια ή εθνική,
έχει λάβει το ελεύθερο
να ρυθμίζει τους λογαριασμούς της
με αυτούς που … λοξοδρομούν και
η ανθρώπινη μάζα συμβιβάζεται
μ’ αυτήν την τάξη πραγμάτων
μέσω ψεύδους, κυνισμού,
αποκτήνωσης ή αδιαφορίας…

Κανείς δε μπορεί να ισχυριστεί
ότι τα αγνοεί,
το βραβείο της αχρειότητας
απονέμεται σε αυτούς
που προσποιούνται
ότι ξανανακαλύπτουν κάθε πρωί
τη δυστυχία και τη διαφθορά
που είχαν διαπιστώσει
την προηγούμενη μέρα…

Η καπιταλιστική βαρβαρότητα είναι
πανταχού παρούσα
όταν τίποτα δε συμβαίνει!
Είναι παντού,
όπου τα πράγματα λειτουργούν,
οπουδήποτε βασιλεύει
η «κανονική κατάσταση».

Εκεί που βλέπουμε τον εχθρό
σαν ένα αντικείμενο
που βρίσκεται απέναντι μας,
αντί να τον αντιλαμβανόμαστε
σαν μια σχέση που επιδρά πάνω μας.

Κάθε στιγμή συμμετέχουμε
σε μια κατάσταση.
Σε μια κατάσταση δεν υπάρχουν
αντικείμενα και υποκείμενα,
μόνο ένα σύνολο σχέσεων.
Υπάρχει ένα γενικό πλαίσιο,
πείτε το σύστημα ή
όπως αλλιώς θέλετε,
που όχι μόνο σκοπεύει
να ελέγχει κάθε κατάσταση
αλλά ακόμη χειρότερα,
προσπαθεί να εξασφαλίσει
την όλο και πιο συχνή …
απουσία κατάστασης!
Η «κανονική κατάσταση»
είναι αυτή η απουσία κατάστασης!

Το να οργανώνεσαι,
σημαίνει να ξεκινήσεις
από την κατάσταση και
όχι να τη βγάλεις από το μυαλό σου.

Να διαλέγεις πλευρά μέσα σ’ αυτήν,
υφαίνοντας την απαραίτητη υλική,
συναισθηματική και
πολιτική αλληλεγγύη.

Η θέση μέσα σε αυτήν,
καθορίζει την ανάγκη
να συμμαχήσουμε,
εγκαθιστώντας
δίαυλους επικοινωνίας,
αυτοί με τη σειρά τους
αναδιαμορφώνουν τη κατάσταση.

Έχουμε ανατραφεί
σαν μηχανές επιβίωσης.
Μεγαλώσαμε με την ιδέα
ότι η ζωή συνίσταται
στο να περπατάς
μέχρι να καταρρεύσεις,
να καταρρεύσεις ανάμεσα
σε άλλα σώματα
που με τη σειρά τους καταρρέουν
μέσα στην αδιαφορία.
Η μόνη καινοτομία της εποχής μας,
είναι ότι αυτό
δε μπορεί να κρυφτεί πια,
ο καθένας γνωρίζει…

Η πρόοδος συνεχίζεται
με βάση την κατάπνιξη
του συναισθήματος!
Η καταπίεση γίνεται
το επίκεντρο της ιστορικής προόδου
της ανθρωπότητας.

Δεν ωφελεί σε τίποτα
να κάνουμε πως δεν βλέπουμε.
Η συνήθεια να μιλάμε
για να μην πούμε τίποτα,
να χανόμαστε μέσα
σε λάθος προβλήματα,
ν’ ακούμε αυτούς
που μιλάνε έτσι και
δρουν αλλιώς,
ν’ αφηνόμαστε στη φθορά
της καθημερινής ηλιθιότητας και
της μονότονης επανάληψης
είναι ένας ακόμη τρόπος
για να εμποδιστεί ο καθένας
ν’ αναγνωρίσει
την πραγματική κατάσταση!

Κάθε παρέμβαση
που δεν καταλήγει
σε πρακτικά μέσα,
αποτελεί φλυαρία και
ματαιότητα.

Κάθε πρακτικό μέτρο
που δεν καταλήγει
στην καλυτέρευση
της ζωής του καθένα,
δυναμώνει την καταπίεσή του.

Οι καιροί
της πιο σκληρής καταπίεσης
είναι τις πιο πολλές φορές
οι καιροί,
όπου γίνεται πολύς λόγος
για μεγάλα και
υψηλά πράγματα.

Χρειάζεται θάρρος
για να μιλάς
σε τέτοιους καιρούς
για πράγματα τόσο χαμηλά και
τόσο φτηνά,
όπως το φαγητό,
η στέγη,
η αποξένωση,
μέσα σε μια βοή
από ξεφωνητά
ότι ο σκοπός είναι
το πνεύμα της … θυσίας!

Ωστόσο, η επιβίωση
του ανθρώπινου είδους,
η κυρίαρχη
πραγματικότητα της φύσης,
είναι η αλληλοβοήθεια.

Η επιβίωση
του ανθρώπινου είδους
βασίστηκε στην συνεργασία,
την αλληλοϋποστήριξη,
τη φαντασία,
το συναίσθημα και
τη διεύρυνση της σκέψης και
αυτά είναι όχι μια σκόπιμη,
αλλά μια «πραγματική κατάσταση».

Καιρό τώρα,
το πεδίο της νομιμότητας
έχει συνδεθεί με πολλαπλούς
καταναγκασμούς
που κάνουν τη ζωή ανυπόφορη.

Η συμμόρφωση,
η ιδιώτευση,
η αυτοκαταστολή,
προκύπτουν από την παράδοση
των εσωτερικών κινήτρων
στις εξωτερικές προσδοκίες…

Γνωρίζουμε τις αδυναμίες μας:
γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε
σε ειρηνευμένες κοινωνίες,
χαμένοι από χέρι!

Δεν είχαμε την ευκαιρία
ν’ αποκτήσουμε τη συνοχή
που δίνουν οι στιγμές
έντονης συλλογικής αντιπαράθεσης,
της εξέγερσης.

Μας μένει να ολοκληρώσουμε
από κοινού μια διαπαιδαγώγηση.
Μια θεωρητική και πρακτική
πολιτική διαπαιδαγώγηση.

Γι’ αυτό χρειαζόμαστε τόπους,
όπου θα οργανωθούμε,
όπου θα μοιραστούμε και
θα αναπτύξουμε τις γνώσεις μας,
όπου θα μάθουμε ο ένας
από τον άλλο,
να χειριζόμαστε οτιδήποτε
μπορεί να φανεί χρήσιμο,
όπου θα συνεργαστούμε,
θα αναπτύξουμε αλληλεγγύη,
θα αγωνιστούμε,
θα ξεσηκωθούμε,
θα επαναστατήσουμε.

Και αυτό είναι
η «πραγματική κατάσταση».

Δανιήλ Τσιορμπατζής

[Ανέκδοτο πεζοποίημα, διασκευή από το κείμενο L’insurrection qui vient της «αόρατης επιτροπής»  (Comité Invisible)]

[Η χαλκογραφία που συνοδεύει το ποίημα είναι δημιουργία της γερμανίδας ζωγράφου, χαρακτριας και γλύπτριας Käthe Kollwitz (08/07/1867-22/04/1945), με τίτλο «εξέγερση» (Aufruhr). Δημιουργημένο με τεχνικές: βελόνα χάραξης, drypoint, νερομπογιά, χάραξη με πινέλο, σμυριδόπετρα, χάραξη με Roulette, 1899.]

.

Ο Δανιήλ Τσιορμπατζής σπούδασε και ασχολήθηκε για πολλά χρόνια με τη δημοσιογραφία, τη φωτογραφία, τη συντήρηση αρχείων και καλλιτεχνικές δημιουργίες. Απολαμβάνει τη δημιουργία ποίησης, αρθρογραφίας, έρευνας και χρονογραφήματος.

Έχουν εκδοθεί τα έργα του:

Έκνομα 1, ποιήματα, 1984

Έκνομα 2, ποιητική συλλογή, 1987

Αντίφαση, ποιητική συλλογή, 1991

Αναγκαία εξήγηση, ποιητική συλλογή, 2000

Από το λάκκο των λεόντων – 2003-2005, χρονογραφήματα,  2021

Σύνταξη

Η τέχνη, η επιστήμη, η γλώσσα, ο γραπτός λόγος, η παράδοση, είναι εργαλεία του πολιτισμού, που συμβάλλουν τα μέγιστα για να διαμορφωθεί μια κοινωνία, να θεσπίσει τους κώδικες και την ηθική της, να πλάσει τους όρους δημιουργίας της κοινωνικής συνείδησης, να επεξεργαστεί την αλληλεγγύη της και να φτιάξει έναν κοινωνικό ιστό, που θα διαφυλάσσει και θα προάγει την έννοια άνθρωπος.
Αναγνώσεις:63